ZAPAŽANJA I PRIMJEDBE NA IZLAGANJE DR. TOMISLAVA TERZINA

Autor Dragutin Matak 

Voditelj odjela za vjersku slobodu Kršćanske adventističke Crkve u RH

Maruševec, 5.12.2021.

U petak, 26.11.2021. na Youtube kanalu „Božidar Prgonjić“ (10.200 članova) vođen je i objavljen intervju s dr. Tomislavom Terzinom pod naslovom NE DOZVOLIMO DA NAS DIJELE. Osam dana kasnije bilo je 56,000 pregleda. Nema sumnje da je sadržaj ove teme našao plodno tlo u mnogim umovima. 

Voditelj Prgonjić poziva u ime objektivnosti i slobode „ako profesor Terzin priča gluposti, činjenicama ga osramotite, meni je to u redu da se netko tako javno osramoti.“ Ne želimo nikoga javno sramotiti, ali valja ponovno preslušati govor od 45 min i razborito promisliti o sadržaju:

1. Budući da nije jasno rečeno o čemu je riječ u ovom intervjuu, trebamo se potruditi i otkriti tu enigmu. Spominje se „primanje određenog sredstva“ ili „ovaj/onaj papir“ (ili njemački izraz „ausweis“),  „dvije doze“ ili „5,6,7,8 doza“.  Spominje se da nosimo „brnjice“ a ne maske… Zapravo je riječ o cjepivu protiv Covida 19, Covid potvrdama i zaštitnim maskama. Zašto se ti pojmovi ne spominju izrijekom kad se o njima radi? 

2. Dr. Terzin izrazito napada znanost (nauku) koja se prodala interesima bogate manjine i teoriji evolucije i nije pouzdana, naročito u pogledu pandemije Covida 19. Dr. Terzin kaže, „ako se objektivno želite baviti zdravstvenim pitanjima nitko vam neće dati sredstva, štoviše još će vas napasti. Pod utjecajem teorije evolucije pseudo nauka je potpuno izmijenila način razmišljanja, a ideja o Tvorcu i Njegovom zakonu se potiskuje.“ Zbog  forsiranja interesa farmaceuta vlada mentalitet zatvaranja očiju, negiraju se znanstveni principi i ne postoji zdrava debata, a lažna metodologija je sad primijenjena i u medicini… Ova pseudo nauka nam svima radi o glavi, kroz nove tehnologije… (vjerojatno misli na cjepivo i druge „izume“)… Nauka je žrtva politike i neophodno je osloboditi nauku da može služiti čovječanstvu, a ne malom broju ljudi, energično tvrdi dr. Terzin.

Osvrt: Razumijem distanciranje u odnosu na teoriju (makro) evolucije, jer i sam smatram da je tu najviše riječ o ateističkoj ideologiji. Mikro-evolucija je druga priča. (Tko želi više informacija o tome, za početak neka prati napise i rasprave između evolucioniste Richarda Dawkinsa i teologa Alistera McGratha). Međutim, ako nemamo povjerenja u cjepivo protiv Covida 19 zbog povezanosti znanosti i evolucije, onda „prestanimo upotrebljavati sve lijekove“, jer su ih proizveli, ispitali i odobrili isti znanstvenici i ustanove. Stavio sam u navodne znake ovu smionu ideju, ali ona proizlazi iz ovakvog stigmatiziranja znanosti. Samo u Americi i Evropi troše se milijarde dolara za izučavanje raznih bolesti danas naročito u vezi s Covidom 19. Najveći i najuspješniji Nacionalni institut zdravlja (NIH) u Americi i svijetu (s budžetom od 43 milijarde USA dolara) uspješno vodi kršćanin dr. Francis Collins – čini se, danas najpriznatiji liječnik-genetičar. Možda njegova shvaćanja evolucije nisu identična s uvjerenjem dr. Terzina, ali on se ne ponaša i ne djeluje kao da Bog ne postoji. Osim toga, iako su i voditelj i dr. Terzin vjernici Adventističke crkve, nigdje ne spominju znanstveni i medicinski potencijal ustanova kojima upravlja Crkva, kao što je Sveučilište Loma Linda. Na primjer, ne spominje se javno objavljena ocjena sadašnje pandemije virologa, s bogatim iskustvom od skoro 50 godina dr. Richarda Harta sa Sveučilišta Loma Linda i brojnih drugih stručnjaka koje objedinjuje Zdravstveni odjel Adventističke crkve na svjetskoj razini. Zašto niti jedna javna izjava Crkve o pandemiji i cijepljenju nije ni spomenuta, a objavljene su dvije, u prosincu 2020. i 25. 10. 2021? Umjesto toga, očito je marginaliziranje Crkve i uzdizanja stručnosti dr. Terzina,  njegovih prosudbi o pandemiji i cijepljenju, (iako nije virolog); i razumijevanju prave duhovnosti i posljednjih događaja (iako nije teolog). Sve se to uspješno plasira adventističkim vjernicima, kao i drugima.

3. Dr. Terzin nastavlja objašnjavati da su glavni krivci za ovo kaotično stanje vlade raznih država i mediji koji su motivirani profitom i da ne haju za interes svojih naroda. Spominje se i jedan izuzetak – Belorusija.  Svi oni imaju zajedničku agendu i pristup „zavadi pa vladaj.“ Unazad nekoliko desetljeća vidjeli smo kako mediji huškanjem dijele ljude. Tu on naširoko opisuje kako su fašisti obmanuli narod uoči drugog svjetskog rata. Zatim spominje sukobljavanje i huškanje ljudi čije smo rezultate vidjeli 90ih prošlog stoljeća u bratoubilačkom ratu na Balkanu – samo zbog različitog vjerovanja… Dr. Terzin izražava nadu da ti huškači ovaj put neće uspjeti da izmanipuliraju ljude na Balkanu… (Zapazite, riječ je o pandemiji, cijepljenu, Covid potvrdama i osobnim slobodama…)

Osvrt: Ulaženje u domenu politike kad je u pitanju zdravlje, čini se ne samo neprimjerenim nego i opasnim. Razna uspoređivanja s progonom Židova i fašističkim metodama su neosnovana, jer obolijevaju i umiru ljudi svih rasa, staleža i nacija, a propisi s ciljem očuvanja zdravlja nisu represije, već nužne mjere da nas ne snađu još pogubnije posljedice.  Kad je riječ o profitu kojim se vlade rukovode u svojem obmanjivanju i izrabljivanju naroda, spomenimo samo da je u Hrvatskoj (s manje od 4 milijuna građana) utrošeno skoro 10 milijardi kuna za očuvanje radnih mjesta ili za nepovratne pomoći onima koji su zbog pandemije izgubili svoje radno mjesto. Izdvajanja u drugim sredinama su mnogostruko veća. Naravno da i u ovim teškim vremenima postoje „ratni profiteri“ ali je krajnje neumjesno lijepiti ovakve etikete državama i vladama koje nastoje reagirati u ovakvom kaotičnom stanju.

4. Dr. Terzin nudi i rješenja za ovakvu situaciju: Poziva na zajedništvo u otporu na ovakvo stanje i doslovno kaže, citiram: „u našem ličnom životu da budemo neposlušni toj maloj grupi ljudi koji pokušavaju da nas saberu u torove.“ Poziv na jedinstvo u otporu i neposluhu on zamišlja na osnovi vjere u Boga i molitve. Smatra da još nije kasno za djelovanje, pa poziva monoteističke vjeroispovijesti Židove, Muslimane i kršćane (katolike, pravoslavne protestante) da se okupe oko istog Boga, usprkos malim razlikama u vjerovanjima, na temelju svojih svetih knjiga Tore, Kuraana i Svetog pisma i Božjeg zakona i da zajedno djeluju i zaustave ovo bezakonje – (očito su pod udarom mjere za suzbijanja pandemije). Naročito ističe primjer skupa u ime slobode od Covid potvrda i cijepljenja u Hrvatskoj u Zagrebu 20.11.2021 i nada se da će to biti poticaj i drugima na Balkanu i cijelom svijetu da urade isto.  Spominje i druge svijetle primjere gdje se na protestnim okupljanjima javno uništavaju Covid potvrde da bi se pokazalo jedinstvo i solidarnost s onima koji se ne žele cijepiti.

Osvrt: Ideja o monoteistima koji bi svojim jedinstvenim protestom riješili narušavanje ljudskih sloboda i tiraniju, nije samo nefunkcionalna jer zanemaruje i ne uključuje drugu polovicu stanovnika našeg planeta, već i predlaže hipotetsko zajedništvo Židova, Muslimana i kršćana čije svete knjige, čini se, preko noći dobivaju jednaki autoritet, a vjerovanja imaju samo male razlike. Tu dr. Terzin nastupa kao dobar poznavatelj međureligijskih odnosa. Poziv na otpor i neposluh, ovako nedefiniran, opasniji je nego da je započeta koordinirana revolucija. To sad može biti svašta, kako tko shvati u datom trenutku.

Dr. Terzin opisuje fašističke logore Židova i neistomišljenika i kaže: „To se događa i nama danas, i ako svi, oni koji imaju papir i koji nemaju, ne ustanu složno, posljednji će korak biti odvođenje u kampove… Ako to ne shvatimo ( a još uvijek možemo) čekaju nas kampovi, bar ovdje u Sjevernoj Americi.“ 

Kad je isticao skup slobode od Covid propusnica i cijepljenja u Zagrebu 20. 11. kao primjer koji bi trebali slijediti i drugi na Balkanu i svijetu, dr. Terzin očito nije znao da su ga u velikoj mjeri organizirali krajnji desničari i nacionalisti – oni isti ljudi koji se bore za legitimitet pozdrava „za dom spremni“. Najavljivali su 100 autobusa iz cijele Hrvatske, a došlo ih je 38. 

5. Iako dr. Terzin kaže da se ne bavi teorijama zavjere, nabraja niz scenarija koji nisu ništa drugo do teorije zavjere ili upitno razumijevanje Biblije. Voditelj Prgonjić citira izjavu koju je čuo u nekom programu da „teorije zavjera izgledaju normalnije od onog što čujemo u medijima.“ Dr. Terzin više puta spominje veliki sukob između dobra i zla i kaže da će događaji opisani u Otkrivenju ići do kraja ukoliko se narod ne ujedini i stane protiv općeg zla u svijetu. Nastavlja i kaže da ne može reći je li to vrijeme već nastupilo, a onda ubrzo izjavljuje da ova globalna pandemija nije generalna proba. Generalna proba je bila prije 5-6 godina sa svinjskom gripom.

Kad spominje poznati motiv „žiga zvjeri“, iz Otkrivenja, kaže da će ta objašnjenja prepustiti teolozima da bi samo nastavio sa svojim opisom žiga zvjeri. Kaže da se princip žiga zvijeri očituje u (ne)mogućnosti kupovanja i prodavanja. Žig je simbol vlasti, kaže, svaki dokument potvrđuje žig, a tko želi obraniti Bogom dane slobode naći će se pod udarom. Iz osobnog iskustva posvjedočio je da čvrsto stoji na strani ljudskih prava i pod cijenu da izgubi posao. 

Osvrt: Ovo je već poznati način izlaganja dr. Terzina, kaže da ne ulazi u to područje, (obično teologije, ali i medicine, virologije itd) a onda se ne uspije obuzdati i ipak iznosi stvari koje ne poznaje dovoljno. Često kaže da je to njegovo mišljenje na koje ima pravo… – svakako, ali onda valja i očekivati kritički osvrt. 

Prema Bibliji posljednji događaji na našem planetu će ići do kraja i neće ih zaustaviti ujedinjeni narod koji ustaje protiv zla. Isus je na križu raskrinkao zlo, a Babilon je pobijeđeni neprijatelj, prema trostrukoj anđeoskoj vijesti iz Otkrivenja. Spominjati žig zvjeri nije ispravno u kontekstu današnje pandemije što jasno piše u službenoj izjavi Crkve: „Globalni preokret izazvan pandemijom COVID-19 proizveo je spekulacije koje se odnose na događaje posljednjega vremena i pogrešna tumačenja Biblije. Jedno nedavno gledište propagirano putem društvenih mreža i neke internetske stranice predstavile su teoriju da nadolazeće cjepivo proizvedeno za borbu protiv COVID-19 pripada procesu kontroliranja koji će voditi k primjeni žiga Zvijeri… Nagađanja poput ovih dovode Božju riječ na loš glas te izazivaju zbunjenost kod iskrenih, ali loše informiranih vjernika.“ (Izjava Generalne konferencije iz prosinca 2020. )

Ranko Stefanović sažima bit ovih simbola: „I dok zapečaćenje označava djelovanje Duha Svetoga na ljudsko srce (Ef 1,13.14; 4,30), žig Zvijeri krivotvori djelovanje Duha Svetog“.[1] Ellen White naglašavala da žig Zvijeri nije fizički znak, kao što ni pečat Božji „nije znak ili obilježje koje je vidljivo, već je to utvrđivanje u istini, oboje intelektualno i duhovno“.[2]

Zapazimo:

Kršćanska sloboda je uvijek usmjerena ka spremnosti da druge volimo kao sami sebe. Čovjekova individualna prava su uvijek na drugom mjestu. Najprije smo „mnogi, jedno tijelo u Kristu“, a zatim „s obzirom na pojedince, udovi, jedan drugome.“ (Rim 12, 5.) Takvu slobodu i solidarnost valja ostvarivati uvijek, naročito u krizama kao što je ova.

Budući da smo vjernici Crkve adventista sedmog dana citiram nekoliko ulomaka iz službene izjave naše Crkve o pandemiji od 25.10.2021: 

„Važeći, službeni stav Crkve o imunizaciji i cjepivima, uključujući COVID-19, temelji se na uvidima u opsežnu zdravstvenu poruku koju su Adventisti sedmog dana rano podržali uz veliku potporu u Svetom pismu i spisima Ellen G. White koji se odnose na važnost prevencije bolesti. Kao denominacija više od sto godina zagovaramo sinergiju zdravog načina života i odgovornu imunizaciju. S obzirom na globalnu rasprostranjenost pandemije, smrti, invaliditeta i dugoročnih posljedica COVIDA-19 koji se pojavljuju u svim dobnim skupinama, potičemo naše vjernike da razmotre odgovornu imunizaciju te promicanje i olakšavanje razvoja onoga što se obično naziva kolektivnom imunosti (ostvarivanje imunosti zajednice od približno 80 posto populacije ili više kao rezultat prethodne infekcije i/ili cijepljenja)…“ 

„Crkva adventista sedmog dana, u konzultaciji s Zdravstvenim odjelom i Odjelom za javne poslove i vjersku slobodu Generalne konferencije adventista sedmog dana, uvjerena je da su programi cijepljenja koji se općenito provode važni za sigurnost i zdravlje naših vjernika i šire društvene zajednice. Stoga stavovi Crkve o vjerskoj slobodi se ne koriste primjereno ako se navode u prigovorima na vladine naredbe ili programe poslodavaca koji su osmišljeni da zaštite zdravlje i sigurnost njihovih zajednica.“

 „Crkva adventista sedmog dana poštuje slobodu izbora svakog pojedinca za donošenje odgovornih odluka u vezi sa svojim zdravljem. Budući da su naša tijela hram Duha Svetoga i da smo Kristovi i stvaranjem i otkupljenjem, trebali bismo osobno težiti da razumijemo Božju volju u vezi sa cijepljenjem protiv COVIDA-19. Odluka hoćemo li se cijepiti ili ne nije pitanje spasenja, niti je povezana, kako neki mogu sugerirati, s žigom zvijeri. Radi se o osobnom izboru. Čvrsto vjerujemo da u pitanjima osobnog uvjerenja moramo biti vođeni Riječju Božjom, našom savješću i informiranim prosuđivanjem.“

Sadašnja svjetska kriza je zdravstvene naravi i nije mudro niti ispravno u nju učitavati svoje senzacionalističke eshatološke scenarije nasuprot jasnim uputama naše Crkve. Bilo bi šteta oglušiti se o savjet svoje Crkve i isticati u javnosti svoja suprotna shvaćanja. Takva isključiva umišljenost može biti pogubna u ovo vrijeme pandemije i za vječnost.


[1] Ranko Stefanović, Otkrivenje, jasno umu, blisko srcu, Zagreb: Znaci Vremena, 2018.  str. 211.

[2] Ms 173, 1902, u 4BC 1161). Citirano iz Ellen White Encyclopedia, p. 963. 

Autor: Tihomir Kukolja

Tihomir Kukolja, born in Pozega, Croatia. Studied, lived and worked in Yugoslavia, Croatia, United Kingdom, Australia and the US. Educated in theology, communications, and radio journalism. Worked as a church pastor, media professional, radio producer and presenter, journalist, religious liberty activist, and reconciliation and leadership development activist. Lives in Houston TX, USA. Until recently served as the Executive Director, Forum for Leadership and Reconciliation (Forum), and Director of Renewing Our Minds (ROM) initiative. Loves photography, blogging and social media.

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s

%d blogeri kao ovaj: